Όπως είδαμε και σε προηγούμενα κεφάλαια, οι μεταβλητές είναι ζωτικής σημασίας για την δημιουργία προγραμμάτων.
Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα παιχνίδι όπου ο παίκτης μας έχει 5 ζωές (❤️❤️❤️❤️❤️) και κάθε φορά που ένας εχθρός καταφέρνει να τον χτυπήσει χάνει μία ζωή.
Οπότε, δημιουργούμε μια μεταβλητή hp
και της εκχωρούμε την τιμή 5
, αναπαριστώντας τις 5 ζωές που είπαμε προηγουμένως.
Ο κώδικας στην Python είναι,
hp = 5
Το σύμβολο =
στην Python είναι η εκχώρηση. Δηλαδή, το να εισάγεις μία τιμή στην μεταβλητή.
=
) σαν ένα βέλος ( ←
) για καλύτερη κατανόηση. Μην τον συγχέετε με το συγκριτικό τελεστή ίσον ( ==
) που ελέγχει για ισότητα στην Python.
Όποτε ο χαρακτήρας μας λάβει χτύπημα από έναν εχθρό τότε μειώνουμε τις ζωές του κατά μία:
hp = hp - 1
Μπορεί να παραξενεύεστε από το συντακτικό αυτό, καθώς η εμπειρία σας στην γραφή Μαθηματικών σας προτρέπει να σκεφτείτε:
«Μα καλά πως γίνεται το hp να είναι ίσο με το hp - 1;»
Όμως ο χαρακτήρας =
στην Python δεν ελέγχει για ισότητα αλλά κάνει ενημέρωση στην τιμή της μεταβλητής. Είναι το ειδικό σύμβολο για την εκχώρηση τιμής σε μεταβλητές. Μην τον συγχέετε με τον συγκριτικό τελεστή ==
(ίσον) της Python.
Με το να γράφουμε hp = hp - 1
λέμε: «Βάλε ότι ήταν μέσα στο hp
μείον ένα»
Κάνοντας το παράδειγμα λίγο πιο ρεαλιστικό ας υποθέσουμε ότι ο χαρακτήρας μας ξεκινά με 1000
πόντους ζωής (hp
). Κάθε χτύπημα που δέχεται από κάποιον εχθρό του αφαιρεί πόντους από την ζωή. Τους αφαιρούμενους πόντους που του κατάφερε ο εχθρός ας την ονομάσουμε ζημιά (damage
). Ο χαρακτήρας μας τερματίζεται όταν χάσει όλους τους πόντους ζωής.
Οπότε,
Ύστερα από τα χτυπήματα, η μεταβλητή hp
έχει ενημερωθεί στην τιμή:
1000 - 70 - 50 - 50 = 830
.
Ο τελεστής της εκχώρησης τιμής =
είναι εξαιρετικά σημαντικός και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από τον Προγραμματιστή και όχι από τον Χρήστη.
Ο Προγραμματιστής δίνει άλλους τρόπους στον Χρήστη να εισάγει τα δεδομένα στον Υπολογιστή, με έναν πιο καθορισμένο-επιτηρούμενο τρόπο τον οποίο θα δούμε σε επόμενα κεφάλαια.
🔨 Δραστηριότητα - Heart Animation ♥️ 🔗
⚙️ Άσκηση 1 - Εκχώρηση Μεταβλητών
Αντικαταστήστε το κενό ___1___ με κατάλληλη εντολή Python ώστε να ενημερώνει κατάλληλα την τιμή της μεταβλητής hp
ύστερα από την (damage
) του χτυπήματος που δέχθηκε από τον εχθρό.
⚙️ Άσκηση 2 - Εκχώρηση Μεταβλητών (Credits)
Αντικαταστήστε το κενό ___1___ με κατάλληλη εντολή Python ώστε να ενημερώνει κατάλληλα την τιμή της μεταβλητής credits
ύστερα από την αγορά ενός προϊόντος με τιμή ( price
) σε ένα κατάστημα.
🔨 Δραστηριότητα - Coins Animation 🪙 🔗
⚙️ Άσκηση 3 - Εκχώρηση Μεταβλητών (Babies 🍼)
Αντικαταστήστε το κενό ___1___ με κατάλληλη εντολή Python ώστε να ενημερώνει κατάλληλα την τιμή της μεταβλητής babies
ύστερα από την πρόσθεση γεννήσεων births
.